Paracelsus (mixed media drawing by A/Z available with other drawings and photographs at Fine Art America);
Cathares: Le vraie raison derrière leur extermination (Pacôme Thiellement/Bast);
Françoise Bonardel: La parole insurgée d'Antonin Artaud (Cercle Aristote/Youtube 2017);
Schoenberg's Pierrot Lunaire (directed by Oliver Herrmann, singed by Christine Schäfer & conducted by Pierre Boulez);
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"...l'Hermetisme alexandrin, le pythagorisme, le néo-platonisme... l'alchimie, l'astrologie, la magia sous toutes ses formes... la Kabbale juive... Ces traditions ont paru aux humanistes en question (Marsile Ficin, Pic de la Mirandole, et alii) ressortir toutes à un fonds commun, à une forme de sagesse pérenne de savoir, c'est-à-dire à une 'philosophie perenne'... Ansi s'est constitué assez vite un corpus référentiel, fait, d'une part, de ces textes retrouvés et réinterprétés, et d'autre part, de ces textes retrouvés réinterprétés, et d'autre part, des oeuvres nouvelles que ceux-ci venaient ainsi d'inspirer" (Antoine Faivre, Accès de l'ésotérisme occidental).
"Meine Augen allein machten ein Ende mit aller Bücherwürmerei, auf deutsch: Philologie: ich war vom 'Buch' erlöst, ich las jahrelang Nichts mehr — die größte Wohlthat, die ich mir je erwiesen habe! — Jenes unterste Selbst, gleichsam verschüttet, gleichsam still geworden unter einem beständigen Hören-müssen auf andre Selbste (— und das heißt ja lesen!) erwachte langsam, schüchtern, zweifelhaft, — aber endlich redete es wieder."
Nietzsche
- Agrippa von Nettesheim;
- Aleister Crowley;
- Athanase Kircher;
- Camille Flammarion;
- Claude Bragdon;
- C. W. Leadbeater;
- Edward Carpenter (British);
- Éliphas Lévi;
- Emmanuel Swedenborg;
- Franz Anton Mesmer;
- Giovanni Pico della Mirandola;
- Hildegarde de Bingen;
- Jacob Böhme;
- Jean Scot;
- Johann Caspar Lavater;
- John Scottus Eriugena;
- Madame Blavatsky;
- Marcilio Ficino;
- Maurice Bucke (Canadian);
- Maurice Maeterlinck (Belgian);
- Papus (Gérard Encausse);
- Peter Demianovich Ouspensky (Russian);
- Proclus;
- Pseudo-Dionysius;
- Ramon Llull;
- Rudolf Steiner (Austrian, 1861-1925);
- Santo Ignácio de Loyola;
- Sir Oliver Lodge;
- Sir William Crookes;
- Theophratus Bombastus von Hohentheim (Paracelse);
Interesting books connected with the subject (under construction):
- André-Jean Festugière, La Révélation d'Hermes Trimégiste;
- Antoine Faivre, L'Ésotérisme;
- Asclepius;
- Daniel Pickering Walker, Spiritual and Demonic Magic from Ficino to Campanella;
- Edgar de Bruyne, Études d'Esthétique Médievale;
- Gershom Scholem, Major Trends in Jewish Mysticism;
- Henri de Lubac, Exégèse Médiévale: les Quatre Sens de l'Écriture;
- Henri Dominique Saffrey, Recherches sur le Néoplatonisme après Plotin;
- Linda Dalrymple Henderson, The Fourth Dimenson and Non-Enclidean Geometry;
- Louis Pauwels et Jacques Bergier, Le Matin des Magiciens;
- Marie-Dominique Chenu, La Théologie au Douzième Siècle;
- Méditations sur les 22 Arcanes majeurs du tarot;
- Mercier, Alain, Les Sources Ésotériques et Occultes de la Poésie Symboliste;
- Michel Foucault, Les Mots et les Choses;
- Moshe Idel, Kabbalah: New Perspectivesi;
- Picatrix;
- Poïmandrês;
- Richard Noakes, "The 'Bridge which is between Physical and Psychical Research': William Fletcher Barrett, Sensitive Flames, and Spiritualism", History of Science 42, 138 (2004);
- Umberto Eco, Il Pendolo di Foucault;
***To raise the dead— &/or evidence for the villainous affair, the tale of family disonour, Romish church's pact with the devil (considered the greatest outrage against sense and decency, to be plagued and pestered, though solemnly ratified, à Dieu rien n'est impossible, menteur avéré, nom d'un chien):
"Although Greek names were sometimes applied to the church modes and the principle of diatonic octave scales is found in both systems, certain significant discrepancies seem to belie any direct historical connection. Most conspicuous is the different meaning attributed to the names of the Greek octave species and of the church modes. Comparing the two systems provides a plausible explanation: medieval theorists apparently assumed wrongly that the Greek octave species were named in ascending rather than descending order. The Greek octave species Dorian (E–E), Phrygian (D–D), Lydian (C–C), and Mixolydian (B–B) thus appeared in the church modes as Dorian (D–D), Phrygian (E–E), Lydian (F–F), and Mixolydian (G–G)," (from "Mode," entry in Brittanica, by Mieczyslaw Kolinski);
See also:
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